Otevřený dopis
Vážený pan
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7
118 12 Praha 1
Otevřený dopis k procesu rozhodování o postavení dalšího cizího jazyka v systému základního vzdělávání : Brno 30. dubna 2024
Vážený pane ministře,
dne 2. dubna 2024 byla zahájena veřejná konzultace rámcových vzdělávacích programů.
Za odbornou komunitu odborníků na jazykové vzdělávání, učitelů a stoupenců výuky cizích jazyků si dovolujeme vyjádřit zásadní nesouhlas se způsobem, jakým je připravováno finální rozhodnutí o budoucnosti výuky dalšího cizího jazyka v základním vzdělávání v České republice, tj. zda tento předmět zůstane v RVP ZV zachován jako předmět povinný, nebo bude jen povinně volitelný.
Předložený návrh RVP si klade za cíl snižovat nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a rozvíjet klíčové kompetence, mimo jiné také kompetenci k vícejazyčnosti zahrnující první a druhý cizí jazyk. Rozsáhlé tematické šetření České školní inspekce z loňského roku, analýzy odborníků na jazykové vzdělávání publikované v uplynulých dvou letech, mapa vzdělávacího neúspěchu agentury PAQ Research i zkušenosti ze Slovenska, kde byl další cizí jazyk jako povinný předmět zrušen v roce 2015, však jednoznačně ukazují, že zrušení dalšího cizího jazyka jako povinného předmětu by naopak vedlo k posílení nerovností mezi žáky, školami i celými kraji a zároveň by snížilo konkurenceschopnost ČR i otevřenost její populace evropským hodnotám.
Program veřejné konzultace tohoto důležitého dokumentu však naznačuje, že takto zásadní rozhodnutí, ovlivňující budoucnost dětí, a tím i celé země na desetiletí dopředu, bude činěno na základě jednoho online veřejného jednání (22. 5. 2024) a jedné otázky v rozsáhlém veřejně dostupném dotazníku, která je navíc bez hlubší znalosti této problematiky silně zavádějící. Pevně věříme, že tento dojem je mylný a že finální rozhodnutí v tak závažné otázce bude založeno na skutečné znalosti faktů a všech důsledků, které by pro jazykové vzdělávání na celostátní úrovni mohlo mít, a zároveň na Vaší ochotě převzít za tyto případné důsledky politickou zodpovědnost. Tímto otevřeným dopisem tak vyjadřujeme naše jednoznačné doporučení, aby další cizí jazyk zůstal v základním vzdělávání zachován jako povinný předmět.Za komunitu odborníků na jazykové vzdělávání, učitelů, zástupců obchodních komor a stoupenců výuky cizích jazyků.
prof. Věra Janíková, Ph.D.
předsedkyně Svazu germanistů ČR
doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D.
katedra germanistiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity
doc. PhDr. Martin Lachout, PhD.
katedra germanistiky Filozofické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
katedra francouzského jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
Mgr. Petra Fuková, PhD.
katedra germanistiky Filozofické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
PhDr. Tomáš Jelínek, PhD.
ředitel Česko-německého fondu budoucnosti
Mgr. Markéta Urbanová – předsedkyně Spolku germanistů a učitelů němčiny
PhDr. Olga Nádvorníková, PhD.
sdružení vysokoškolských učitelů francouzštiny Gallica
PhDr. Sylva Nováková, Ph.D., sdružení vysokoškolských učitelů francouzštiny Gallica
Bernard Bauer
výkonný člen představenstva Česko-německé obchodní a průmyslové komory
Michal Macko
ředitel Francouzsko-české obchodní komory
Roman Dušil
člen správní rady Francouzsko-české obchodní komory