Členské aktuality
Robert Gauci: Český trh pojišťovnictví má velký potenciál
Pojišťovna AXA v České republice a na Slovensku kryje rizika a zhodnocuje úspory 1,4 milionu osob.
Její generální ředitel Robert Gauci, ve funkci od listopadu loňského roku, podtrhuje význam zásadní změny vztahu s klientem. Z pouhého „plátce odškodnění“ se pojišťovna dostává do role partnera, který svým zákazníkům stojí po boku v klíčových momentech jejich života, ať už se jedná o prevenci či krytí rizik. Při prezentaci výsledků za rok 2016, kdy AXA vykázala celkové výnosy 16,8 miliard a zisk 513 milionů korun, sršel Robert Gauci optimismem a s nadšením vysvětloval své plány na rozvoj českého trhu, ve kterém vidí ohromný potenciál.
Jaká je vaše strategie pro český trh?
Základ pojišťovnictví se v příštích letech změní. Hlavním pilířem naší strategie je přejít z role plátce do role partnera. Dříve bylo naším úkolem zaplatit, když klienta postihla nepříznivá událost (nehoda, úraz atd.), v budoucnu se budeme spíše snažit negativním událostem předcházet. Naše podnikání se rozšiřuje o prevenci a každodenní podporu.
Méně pojistných událostní je výhodné pro všechny zúčastněné: pojišťovně rostou zisky, klient je spokojený, protože je v bezpečí a navíc cena pojištění klesá, čím méně je škod.
AXA významně posiluje svůj model distribuce: spolupráce s externími partnery, vlastní distribuční síť, přímý přístup k zákazníkům, telemarketing, internet. Jsem přesvědčen, že to povede k ideálnímu pokrytí a uspokojení potřeb klientů včetně zjednodušení přístupu ke službám a produktům, kdy se jednotlivé prvky modelu vzájemně doplňují. Naším posláním je pomoci lidem žít lepší život.
Jak vnímáte rozdíly mezi českým a francouzským trhem?
Trh s pojištění v ČR není zatím příliš rozvinutý, představuje pouhá 3 % HDP, zatímco ve Francii nebo Itálii se blíží 10 %, český trh tedy představuje velký potenciál. Druhým znakem je velmi tradiční distribuce produktů, která se v nejbližších letech nevyhnutelně promění v širší spektrum distribuce.
Zaujala mě také významná role státu v některých segmentech trhu. Lidé například mají minimální potřebu pojišťovat své zdraví, ačkoliv jinde v Evropě je to velmi významná část trhu. Lidé však žijí stále déle a budou vyžadovat přístup k lepším službám. Budou tedy poptávat řešení více uzpůsobená jejich problémům, což bude ovlivňovat další vývoj a směrování trhu.
Pohybujeme se zde na trhu, který ještě zdaleka neprojevil svůj potenciál. Pro nás je to příležitost. Pokud odvedeme dobrou práci a budeme inovativní, pokud dovedeme předvídat vývoj, čeká nás skvělá budoucnost. Je však třeba stále inovovat produkty, služby a zejména přístup ke klientovi, pro něhož musí být vše snadné a přístupné.
Jak budete místní trh rozvíjet?
Nejprve chceme upevnit naši pozici a stávající výsledky, a také se připravit na roli jednoho z lídrů budoucnosti. Naši strategii bych shrnul slovy focus a transform. Focus pro rozvoj toho, čemu vděčíme za naše dnešní výsledky. Jsme přesvědčeni o potenciálu tradičních oblastí pojištění, zejména ochrany osob, života a krytí dalších rizik, kde bychom rádi posílili svou pozici na trhu. Nezapomínáme ani na investiční a důchodové produkty, které představují nedílnou součást nabídky pro naše klienty, jimž chceme pomoci připravit se na budoucnost. Pro upevnění naší pozice chceme i nadále posilovat naši síť tradičních distribučních cest, jež stojí za naším růstem. Personalizované poradenství o tak komplexních potřebách, jako se snažíme poskytnout, vede ke sbližování lidí a důvěru v poradce, jehož kvalita a profesionalita je klíčem k úspěchu a zůstane i nadále středem naší strategie.
Máme operativní a efektivní platformu, přizpůsobenou dnešnímu světu, ale v budoucnu se chování spotřebitelů bude měnit, a tak se i my budeme muset proměňovat. Pojem transform tedy vyjadřuje přípravu na budoucnost, kde očekávání mladých spotřebitelů jsou velmi odlišná od těch dnešních a to jak v klientském přístupu, tak v nabízených produktech. Cílem je financování těchto změn z výnosů, které přinesla první část naší strategie, tedy focus. Vše je otázkou rovnováhy mezi našimi krátkodobými a dlouhodobými prioritami.
Jste aktivní v oblasti vzdělávání o pojištění a financích?
Ano, protože jsem přesvědčen, že je to součástí našeho poslání. Tím není jen platit škody, ale také pomáhat našim klientům vyhnout se jim a předcházet riziku.
Pro vzdělávání našich klientů i široké veřejnosti spolupracujeme s naší sítí profesionálů, kteří nabízejí podporu a poradenství v oblasti zvyšování povědomí a možnosti krytí různých rizik. Využíváme hlavně digitální komunikaci a on-line media, které pomohou našim klientům i veřejnosti lépe se připravit na budoucnost. Například webová stránka patalie.cz nabízí zajímavé články a praktické rady ohledně různých rizik, kterým jsme každý den vystaveni, aniž bychom si to často uvědomili. Hodně prostoru jsme věnovali psychickým onemocnění, kterými bohužel trpí stále více lidí.
Dalším konkrétním příkladem je mobilní aplikace AXA drive, kterou spustíme v nejbližších měsících. Jejím prostřednictvím chceme klientům pomoci být lepšími řidiči a ještě se u toho pobavit, neboť aplikace má téměř podobu hry. Uživatel získává body, když řídí vzorně, naopak je ztrácí, když překračuje povolenou rychlost, náhle zrychluje a brzdí apod. Za získané body pak řidič získá slevu na pojištění vozidla. Uživatel se tak vzdělává, ale může i ušetřit. Aplikace sbírá informace od uživatelů, analyzuje schémata řízení a bere v potaz i stav silnic nebo počasí.
Role pojišťoven se výrazně mění. Dříve to byli velkovýrobci pojistných produktů, dnes však máme společenské poslání činit lidi zodpovědnými za rizika, která podstupují. Naší misí je pomoci lidem žít lepší život, pečovat s nimi o jejich zdraví a předcházet nepříznivým situacím. Stojíme jim po boku v klíčových okamžicích života, chceme být jejich každodenním partnerem.