COVID-19 • Fokus HR
Vláda schválila změny v programu Antivirus na pomoc zaměstnavatelům
Zaměstnavatelé budou moci dál čerpat finanční pomoc na mzdy zaměstnanců v karanténě nebo na překážce v práci související s epidemií nemoci covid-19. O prodloužení programu Antivirus A a opětovné aktivaci programu Antivirus B rozhodla vláda Andreje Babiše v demisi na jednání v pondělí 29. listopadu 2021.
Program Antivirus A umožňuje zaměstnavatelům pokrýt státním příspěvkem 80 procent mzdových nákladů na zaměstnance (až do výše 39 000 korun měsíčně), který byl poslán do karantény nebo do izolace. Vláda rozhodla o prodloužení jeho platnosti s tím, že dojde k prodloužení doby uznatelnosti výdajů programu do 28. února 2022. Dosud měl program Antivirus A skončit koncem letošního roku.
Zároveň vláda znovu aktivovala i režim Antivirus B, který kompenzuje zaměstnavatelům náklady na zaměstnance, kteří se v důsledku dopadů pandemie ocitli v režimu překážky v práci na straně zaměstnavatele. U těchto zaměstnanců bude stát zaměstnavateli proplácet 60 procent výše náhrady mzdy zaměstnanci včetně povinného pojistného, a to až do výše 29 000 korun měsíčně. Nově stanovené druhé období uznatelnosti výdajů bude trvat od 1. listopadu 2021 do 28. února 2022.
Celý program Antivirus pak byl rozhodnutím vlády prodloužen do 30. června 2022, což umožní až do tohoto termínu jednotlivé programy Antiviru v případě potřeby dále prodlužovat. Více v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.
Vláda prodiskutovala také návrh Ministerstva zdravotnictví na novelu vyhlášky o očkování proti infekčním nemocem. Novela počítá se zavedením povinného očkování proti nemoci covid-19 pro osoby starší 60 let a pro vybrané profese, například policisty, vojáky a další ozbrojené složky, hasiče, zdravotníky či zaměstnance v sociální péči. Na základě dnešní diskuse vypracuje Ministerstvo zdravotnictví finální podobu novely, která projde dalším legislativním procesem, na jehož konci ji znovu posoudí vláda.
Vláda projednala a schválila také vydání nového krizového opatření, jež navrhlo Ministerstvo práce a sociálních věcí. Jedná se o opatření, které platilo už za předchozích nouzových stavů a které se v praxi osvědčilo. Jeho smyslem je upravit podmínky správních řízení v oblasti nepojistných sociálních dávek a vyřizování průkazu pro osoby se zdravotním postižením tak, aby se minimalizovaly kontakty žadatelů se zaměstnanci Úřadu práce ČR či související nutnost chodit si vyzvedávat dokumenty na poštovní přepážky.
Výsledky jednání vlády 29. listopadu 2021 naleznete na www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-29-listopadu-2021-192600/.