Členské aktuality
Jede traktor, jede Zetor
Základy traktorového průmyslu byly v Čechách položeny na počátku 20.
let minulého století. První traktor Zetor, nesoucí tehdy číslo 25, vyjel ze Zbrojovky Brno v listopadu 1945. Dnes se ve světě prodá přibližně 4600 traktorů značky Zetor ročně. U českých a slovenských zákazníků končí mezi 10 a 15 % produkce, většina putuje za hranice.
Zetor vs. Renault
Historie značky Zetor ve Francii sahá až do roku 1947. Největšího vrcholu dosáhl Zetor ve Francii na přelomu 60. a 70. let minulého století, kdy se do Francie dováželo přes 2500 traktorů ročně. Vnitřní krize společnosti na konci 90. let 20. století znamenala zastavení téměř veškerého vývozu do Francie, což mělo za následek otřes distribuční sítě a prudký pokles prodejů. Situace se změnila v roce 2002 s příchodem nového majitele, se založením dceřiné společnosti Zetor France v roce 2004 se zpřetrhané vazby začaly obnovovat.
V počátcích existence značky Zetor na francouzském trhu byla jeho největším konkurentem společnost Renault. Francouzi v zemědělství, stejně jako v mnoha jiných sektorech, kladou velký důraz na domácí provenienci zboží i strojů. Zetor se sice Francouzem stát nemohl, ale mohl nabídnout kvalitu, odolnost, jednoduchost, nízké provozní náklady a mezinárodní renomé. Francouzský trh je tak dnes pro Zetor vedle Slovenska a Polska jedním z největších v Evropě a dává veliký prostor pro růst.
Specifika francouzského zemědělství
Francouzští zemědělci neváhají využít výhod státních i evropských dotací, čemuž odpovídá i velikost tamního trhu s traktory. Ve Francii se ročně prodá 25-35 tisíc traktorů, což je odhadem pětkrát víc, než Zetor ve svém jediném závodě v Brně-Líšni ročně vyrobí. Pro svou výrobu Zetor využívá i součástek od francouzských dodavatelů.
Průměrný výkon traktorů prodaných ve Francii dosahuje 140 koňských sil, což je segment, ve kterém se pohybuje i Zetor. Francouzští zemědělci jsou nároční na kvalitu, na pohodlí, nové technologie a image. Značka Zetor se ve Francii snaží oslovit i farmáře, kteří obdělávají větší plochy zemědělské plochy, proniknout zpět do všeobecného povědomí, pozvednout image a získat větší přízeň zákazníků.