Webinář: ČR, automobilová velmoc v srdci Evropy
Automobilový průmysl je klíčovým odvětvím české ekonomiky, tvoří celou jednu čtvrtinu českého průmyslu.
Tématu automotive se věnoval odborný online webinář Francouzsko-české obchodní komory, který sektor a jeho potenciál představil posluchačům z řad francouzských průmyslových a technologických firem. Základní poznatky zmíněné během setkání, které proběhlo ve francouzštině, najdete v tomto článku. V rámci webináře se prezentovaly také 3 společnosti, které v sektoru působí: Coretec Czech, Citroen a Oxymetal.
-
Antoine HUBERT, Coretec
-
František NEUMAN, Citroën Emil Frey
-
David MORIN, Oxymetal
Automobilový průmysl v ČR
- Je založen na 125 let dlouhé tradici, první automobil byl v českých zemích vyroben již v roce 1895 společností Laurin&Klement, původní název automobilky ŠKODA AUTO
- V poslední době byly klíčovými 3 události
- 1990: ŠKODA AUTO se stala součástí VW koncernu, představující novou éru automobilky
- 2005: založení výrobní linky TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile) v Kolíně
- 2008: otevření třetí automobilky na území ČR společností Hyundai v Nošovicích
- Automobilový průmysl v ČR zaměstnává více než 170 tisíc lidí, jednu třetinu z nich tvoří přímo zaměstnanci v automobilkách a zbytek je zastoupen zaměstnanci dodavatelských společností vyrábějící díly pro automobilový průmysl, rostoucím je také odvětví výzkumu a vývoje přestavující cca 5 tisíc zaměstnanců
Klíčová čísla o automobilovém průmyslu v ČR
-
- 24 % celkových exportů ČR
- 26 % celkové průmyslové výroby
- 10 % HDP České republiky
- V roce 2019 se vyrobilo celkem 1,4 mil. automobilů (5. místo v Evropě)
- Průměrný plat činí 1 630 € (42 tis Kč), což přestavuje 131,5 % průměrného platu v ČR. Automobilový průmysl se tak stává velmi dobře placeným odvětvím s vysokou přidanou hodnotou
Dalšími důležitými aktéry v automobilovém průmyslu jsou výrobci autobusů IVECO a SOR, výrobci průmyslových a nákladních automobilů TATRA a AVIA, a v neposlední řadě také tradiční český výrobce motocyklů JAWA.
V ČR působí více než 800 společností vyrábějící díly či zabývající se dalšími aktivity pro automobilový průmysl, z nichž největšími jsou například Valeo, Varroc, Honeywell, Bosch.
Česká republika naplno profituje ze své geografické polohy v srdci Evropy, kdy v okruhu 400 km nalezneme automobilky v Německu (BWM, VW, AUDI, MERCEDES, OPEL, PORSCHE), Slovensku (VW, KIA), Polsku (Toyota, VW) a Maďarsku.
Ekonomický vývoj
- Vývoj celkové výroby automobilů byl rostoucí až do začátku letošního roku 2020, v období od začátku ledna do konce května došlo v důsledku koronavirové krize k poklesu o 35,7 % oproti produkci loňského roku
- Všechny 3 automobilky jsou již v plné produkci a dochází tak k postupné obnově výroby
- Jsou zde i pozitivní zprávy předpokládající zdárnou budoucnost – automobilka Hyundai oznámila investici v hodnotě několika stovek milionů korun, výstavby nové výrobní linky pro model Hyundai Tusson
Hlavní trendy automobilového průmyslu v ČR
- E-mobilita, důraz kladen na vývoj elektrického pohonu a výstavby sítě dobíjecích stanic po ČR pod záštitou projektu Mobility Innovation Hub, který by měl do ČR přilákat globální investice podporující české firmy a startupy zabývající se elektromobilitou a autonomním řízením
- Carsharing – neboli půjčování/sdílení automobilů mezi lidmi, v tomto ohledu je v nejdále ŠKODA AUTO, která spustila svůj projekt HoppyGo. Na českém trhu působí další společnosti jako Car4way, Anyway nebo studentský projekt Uniqway
V rámci webináře se prezentovaly také 3 společnosti, které v sektoru působí: Coretec Czech, Citroen DS a Oxymetal.
CORETEC
- Francouzská společnost založená roku 2002, která se szaměřuje na výrobu speciálních strojů pro automobilové výrobce
- Klíčové informace
-
- 330 zaměstnanců
- Obrat 40 mil €
- 5 výrobních závodů (3 ve Francii, 1 v ČR a 1 v Polsku)
-
- Vyrábí na míru navržené stroje pro kompletaci plastových dílů (robotické ruce)
- Spolupráce s Renault, Ford, Magna, Novares
- Začátky implementace v ČR nebyly jednoduché, silný protekcionismus, ale se vším potřebných od zakládání, hledání haly, náboru zaměstnanců pomohla velmi dobře Francouzsko-česká obchodní komora
- Hlavní motivace přesunutí aktivit do ČR byl velký potenciál získání nových zákazníků, jejichž počet v ČR před přesunem stále rostl -> blízkost velkých automobilek a spousty subdodavatelských firem
- Jednou z mála nevýhod podnikání v ČR je velmi nízká nezaměstnanost, která velmi komplikuje nábor nových zaměstnanců
- Dopad pandemie na automobilový průmysl – NE revoluce, ale určité modifikace, přizpůsobení vývoji a novým trendům
- Zvyšující nároky na flexibilitu produkce
Citroen
- Pokud se podíváme na výrobu automobilů přepočtenou na počet obyvatel:
- 1. na světě je Slovensko
- 2. na světě ČR
- Automobilový průmysl je jedním z hlavních pilířů těchto dvou ekonomik
- Ukazuje to také ale jistou závislost a křehkost, protože 25 % této produkce je exportována
- Vozový park v ČR: 8 milionů automobilů v ČR, z toho 6 milionů starších 15 let (nároky na servis, pojištění, ekologie); Počet stále roste, import starších vozidel z EU do ČR
- Automobilový trh v ČR
- V globálu stabilní, enormní nárůst v letech 2013 až 2017 v důsledku fixace měnového kurzu koruny Českou Národní Bankou (reexport přes ČR do EU, některé značky až 40 % celkové distribuce)
- Pro rok 2020 velmi pesimistická prognóza v důsledku pandemie, pokles oproti loňsku o 32 % .. poté do roku 2022 by měl trh vrátit na původní hodnoty před krizí
- Důvody :
- závislost na německé ekonomice (30 % české produkce jde do GER)
- Nové regulace EU o emisích CO2 -> velké investice miliard EUR ze strany automobilek do vývoje elektromotorů nebo vysoké pokuty
- Pokles konkurenceschopnosti na českém pracovním trhu z důvodu růstu platů a velmi nízké míry nezaměstnanosti (nemožnost najít kompetentní pracovníky -> agenturní řešení najímání zahraničních pracovníků z Východu Evropy)
- Důvody :
- Hrozby pro rok 2020
- Závislost na B2B trhu, který tvoří celkem 75 % prodejů automobilů v ČR (u Citroenu je to 40 %)-> jaká bude jejich reakce po krizi? Budou mít na to si dovolit nové vozy a tím spojené náklady?
- Žádná podpora ze strany státu, není motivace pro občany, aby nakupovali, pouze v Praze motivace koupit automobil (jisté parkovací místo, kdekoliv po Praze)
- V období 1-5/20 došlo k propadu prodejů automobilů celkem o 30 %, celkově -32 tis. Prodaných aut (ve Francii došlo k propadu v dubnu až o 92% !!!)
- Zajímavost -> nikde v Evropě nemá značka tak dominantní postavení jako v ČR ŠKODA -> 35 % z celkových prodejů
- Poté volkswagen (8 %) Hyundai (8 %) Toyota (4,5 % Dacia (4,5%).
- Skupina PSA velmi investovala do vývoje nových pohonných jednotek splňující nové přísné emisní požadavky EU, v nejbližších měsících plánuje spustit prodej hybridních modelů a kompletně elektrický model, který bude představen v průběhu letošního roku
- E-mobility v ČR VELMI MARGINÁLNÍ
- V roce 2016 1% nově prodaných vozů (pouze modely Toyoty – 35km na elektřinu pouze), dnes 4 % (více značek mají v nabídce kvůli již zmíněným regulacím EU)
- Elektromobily kupovány pouze ve městech, kde se také počítá s jejich největším využitím (také kvůli nedostatečné síti dobíjecích stanic po republice a stále malému dojezdu na jedno nabití)
- Odlišné pohledy výrobců a zákazníků
- 7-10 tis. EUR dražší výroba elektromobilů než klasických spalovacích
- Velmi drahé jsou především baterie
- Chybějící či nedostatečná dobíjecí síť, která zákazníkovi nedává takovou míru autonomie, kterou by si představoval
- Výrobce hledí také na hledisko sítě servisů, kde by byli schopni opravit elektromobily -> chybějící proškolený personál, velmi nové technologie + náklady na pořízení vybavení cca 50 tis. €, školení a seznámení se s úplně novým oborem
- -> Velmi vysoké pojištění elektromobilů
- Vyhlídky do budoucna
- Adaptovat se novým ekonomickým podmínkám, pokračovat v poskytování nejvyšší kvality služeb zákazníkům
- Skupina PSA -> podpoření značky DS (prémiový positiong) na českém trhu, připravit se na masivní komunikaci low emission modelů (elektromobily).
OXYMETAL
- Klíčové informace -> 30 let zkušeností v průmyslovém řezání laserem
- Obrat 64,6 mil €
- 400 zaměstnanců
- Výrobní plocha 50 000 m2
- 10 výrobních jednotek, 9 ve FRA a 1 v ČR
- Jediná zahraniční jednotka v ČR -> 3 letá příprava (možnost akvizice, ale nenaskytla se vhodná příležitost) -> pomoc FČOK při výběru lokace v Plzeňském kraji
- V ČR velmi dobré podmínky pro podnikání, navíc velmi strategická pozice vůči německému a dalším okolním trhům
- Oxymetal má klienty z více ekonomických sektorů (průmysl, energetika, transport), což zajišťuje stabilní růst a zabraňuje tak určité křehkosti v podobě závislosti na situaci v jednom výrobním odvětví
- Investice ve výši 3,5M € do ČR -> nákup nových strojů a vybavení (laserové řezání, lisování kovu)
- Vstup v době před pandemii, kdy trh byl velmi saturovaný a bylo těžké získat nové klienty > hlavní výhoda: Možnost poskytnout svým klientům z východní Evropy novou provozní jednotku, která by byla schopna se přizpůsobit jejím potřebám, což pro ně představuje velkou přidanou hodnotu
- Spuštění provozu 9/2019 -> využití plné kapacity výroby v roce 2022
- Nyní 9 zaměstnanců -> potenciál na 27 zaměstnanců
- Důležitý prvek pro nové firmy na trhu je atraktivita, schopnost nalákat schopný a kvalifikovaný personál (leadership)
- Překážkou byl fakt, že v ČR je k dispozici spoustu logistických budov k pronájmu, nikoliv však pro průmyslové využití
- Dále česká pracovní síla není tak mobilní, aby za prací dojížděla dlouho -> budova v blízkosti centra města
- Získání licence ISO 9000 -> záruka kvality pro naše klienty
- Situace po COVID krizi
- V současné době na 50 % -> vize dostat se na 80 % v průběhu září
- Subvence pro podniky, které utrpěli v průběhu krize (kurzarbeit)
- Nyní v průběhu uvolňování opatření a obnovy výroby je snazší rekrutovat nové zaměstnance (spojené s nárůstem nezaměstnanosti po krizi, podniky museli propouštět)
- Jak již bylo zmíněno předtím, v ČR je velká základna subdodavatelů pro automobilky v ČR, Německu a dalších okolních státech -> to byl taky jeden z dalších důvodů, proč se přesunout právě sem
- Automobilový průmysl už není lowcost -> růst platů, průměr nyní cca 1200
- Dále benefity a HR podmínky -> přilákání kvalifikované síly
- Při přesunu je také třeba zhodnotit kulturní rozměr, jazyk, zvyky - > lidé nemluví tolik anglicky, francouzsky už velmi omezeně -> práce s mladým managementem, který je vybaven cizími jazyky
- Marketing industry -> přilákat mladé do průmyslu, obraz průmyslu jako perspektivního a atraktivního oboru
- Důležitost certifikátů -> klienti na ně velmi hledí
- Automatizace a fenomén průmysl 4.0 je na velmi podobné úrovni jako ve Francii, možnost outsourcingu v ČR
Prezentace ve francouzštině